Met grote regelmaat ben ik als coach in een klaslokaal te gast, vaak om een zeer hooggevoelige coachee te observeren. Zo ook in de afgelopen paar weken. In deze klaslokalen word ik over het algemeen gastvrij ontvangen en mag ik een uurtje deelgenoot zijn van lessen, vieringen, individuele of groepsbegeleidingen en een indruk krijgen van de diverse ingezette werkwijzen.

Daarbij zijn twee dingen iedere keer opnieuw heel opvallend en prominent aanwezig.

Aan de ene kant zie ik bijna standaard een gepassioneerde leerkracht, keihard werkend om alles in goede banen te leiden, alle brandjes te blussen en alle probleempjes op te lossen. Ik zag koud geworden kopjes thee en koffie, ik zag ellenlange to-do lijsten en eindeloze verslagen. Als ex-juf komt me dit alles meer dan bekend voor.

Aan de andere kant zie ik een grote diversiteit aan leerlingen. Kinderen die zich als een vis in het water voelen maar ook kinderen die zich geen raad weten met de manier van werken van hun leerkracht. Leerlingen die precies weten hoe ze de juf voor hun karretje moeten spannen maar ook kinderen die zich als persoon niet gezien voelen, omdat ze anders reageren dan een ander. Kinderen die zich feilloos aanpassen aan wat de juf verwacht, en daardoor als persoon over het hoofd worden gezien. Of kinderen die door hun beweeglijkheid een vaste plek op het netvlies van de leerkracht hebben, en continu aangesproken worden op wat ze qua gedrag nu weer niet goed doen.

Van deze kinderen die ‘anders dan anders’ zijn, blijkt een grote groep zeer hooggevoelig te zijn. Zij ervaren de wereld anders, zij reageren daardoor anders. Ook zij hebben talenten en kunnen grote hoogten bereiken, maar hebben hiervoor een andere begeleiding nodig dan de kinderen die niet hooggevoelig zijn.

Bij navraag blijkt echter het overgrote deel van de leerkrachten niet op de hoogte te zijn van de eigenschappen van een hooggevoelig persoon. Een groot deel van hen heeft zelfs nog nooit van hooggevoeligheid gehoord, terwijl toch 20 a 25% van alle mensen deze eigenschap, dit talent, bezit. Hoog tijd dus om dit hiaat in de kennis aan te pakken. Welke leerkracht is er klaar voor om ook de hooggevoelige leerlingen in de groep op de voor hun meest passende wijze te begeleiden?