Over Lilian

Mijn naam is Lilian van Avesaath (‘67), moeder van drie prachtige zoons (‘95, ‘96 en ‘98). Samen met de jongste van het stel woon ik met veel plezier in het mooie Noord-Limburgse Panningen.

De combinatie ‘kinderen en ikzelf’ ontdekte ik pas echt toen ik zelf moeder werd en (eerlijk is eerlijk) de jongens hun babytijd eenmaal waren ontgroeid. Het gaf mij veel voldoening om met ze bezig te zijn, om ze bij te staan in iedere stap van hun ontwikkeling. Zij inspireerden mij tot het gaan volgen van de Pabo, waar ik me verder bekwaamde in het ondersteunen en stimuleren van kinderen tijdens hun leerprocessen. Tijdens de daaropvolgende jaren als leerkracht basisonderwijs merkte ik steeds vaker dat ik de kinderen niet alleen bij wilde staan bij het aanleren van nieuwe leerstof en alles wat daar bij komt kijken, maar zeker ook bij de rest van hun persoonlijke ontwikkeling. Want kinderen verdienen het om lekker in hun vel te zitten en iedere dag stralend tegemoet te treden.

Het heeft jarenlang geduurd en het heeft mij een flinke burn-out gekost om er achter te komen en toe te kunnen geven dat ik een intuïtief persoon ben. Dat wil zeggen: hoog sensitief met nog een beetje extra. Hoog sensitief wil al zeggen dat mijn zintuigen ‘extra fijn staan afgesteld’ en ik moeiteloos af kan stemmen op emoties en stemmingen van anderen. Helaas betekent het ook dat grenzen stellen en het in acht nemen van deze grenzen niet mijn sterkste kanten zijn. Als ik niet op pas gaat mijn dagelijkse portie energie op aan zaken die belangrijk zijn voor een ander maar niet voor mezelf.

Intuïtie is het vermogen tot directe perceptie (‘weten’ of ‘zien’) van waarheid of feiten, zonder dat daar een rationeel denkproces voor nodig was. Dit ‘weten’ komt voort uit het af kunnen stemmen op het energetisch veld dat alles en iedereen om zich heen heeft. Als intuïtief persoon kan ik deze energie niet zien, maar wel zeer duidelijk waarnemen. Hierdoor kan ik de plaats van alle dingen in het grote geheel zonder al te veel moeite begrijpen en doorzie ik de diepere bedoeling achter processen en systemen. Tijdens het coachen werk ik deels op basis van deze energetische stromen en patronen. Deze energetische stromen zorgen er mede voor dat ik zowel stemmingen als situaties haarfijn aanvoel, ook wanneer de ruimte waarin deze plaats hebben gevonden al lang weer leeg is. Ook helpen ze mij om te doorzien wanneer datgene wat gezegd wordt en de erbij gepresenteerde gezichtsuitdrukking of lichaamstaal niet bij elkaar passen.

Als intuïtief persoon heb ik ook een sterk ontwikkeld empathisch vermogen. Dat wil zeggen dat ik de ander niet alleen als persoon zie, maar ook als een optelsom van al zijn of haar emoties en ervaringen. Omdat ik open sta voor deze gevoelens en ze in me opneem als waren ze van mezelf, voel ik wat de ander ook voelt en weet ik wat de ander doormaakt. Hierdoor kan ik als bijna vanzelfsprekend ingaan op datgene wat op dat moment bij de ander speelt. Coachen en begeleiden wordt hierdoor een zeer persoonlijke en precies op de situatie afgestemde ervaring.

Voor mij is het belangrijk dat kinderen geen ‘masker’ hoeven te dragen, dat ze weten dat er naar hen en hun behoeften gekeken en geluisterd wordt en dat er ook naar gehandeld wordt. Dat kinderen een stem hebben. Dat kinderen zich gerespecteerd voelen. Ik geloof oprecht dat dit nodig is om op te kunnen groeien tot een volwaardige en evenwichtige volwassene.

Maar ook de ouder mag niet vergeten worden. De moderne ouder met al zijn onzekerheden, (voor-)oordelen en niet te vergeten de maatschappelijke druk om toch vooral alles goed te doen, om werk én huishouden én sociale contacten én sport én de opvoeding van de kinderen schijnbaar moeiteloos te combineren. Houd die ballen maar eens allemaal in de lucht. Ik vind het belangrijk om met de ouders mee te kijken als één (of meer) van die ballen toch niet zo vanzelfsprekend in de lucht blijft. Om dan een steuntje in de rug te geven, om informatie te bieden en inzichten te laten verwerven, zodat de ouder daarna weer met zelfvertrouwen en plezier verder kan.

Mijn hart gaat daarbij speciaal uit naar het antennekind kind. Ik leer deze hoogsensitieve en hoogintuïtieve kinderen en hun ouders, maar ook aan leerkrachten en andere opvoedprofessionals wat het betekent om antennekind te zijn. Dat het geen afwijking of aanstellerij is, zoals nog veel te vaak gedacht wordt, maar een heel mooie eigenschap waar veel voordelen uit te behalen zijn, als je maar even weet van de hoed en de rand.

Lees hier het

ontstaansverhaal

van de Blauwe School

Wil je graag weten wat ik als ‘antenne’-coach voor jou en je gezin zou kunnen betekenen?

 Neem hier meteen contact op!